Energie opwekken door auto te rijden. Binnenkort wordt dit realiteit doordat weggebruikers energie gaan opwekken met de trillingen in het asfalt die zij veroorzaken. Deze trillingen worden omgezet in energie voor lantaarnpalen en stoplichten. Zo ontstaat er een gesloten systeem waarin energie wordt opgewekt en ook direct weer wordt gebruikt in hetzelfde systeem.
Universiteit Twente en Ingenieursbureau Tauw lanceren samen met de provincie Overijssel een proef met dit systeem. Iedere weggebruikers veroorzaakt trillingen in het asfalt. “Met die bewegingen is eigenlijk nooit wat gedaan. Zonde, want daardoor gaat er enorm veel energie verloren”, zegt productontwikkelaar Simon Bos van Tauw.
Het laboratorium experiment is goed gegaan waardoor er vanaf volgend jaar een proefproject wordt opgezet. Een strook van de N34 bij Hardenberg wordt voorzien van het zogeheten piëzo-elektrisch materiaal. Volgens Ingenieursbureau Tauw is niet veel energie nodig om stoplichten te laten werken, zeker nu er steeds vaker energiezuinige led-verlichting wordt gebruikt.
“Een strook van een halve meter kan waarschijnlijk al behoorlijk wat opwekken. Bovendien kun je ook meerdere piëzoplaten onder elkaar leggen en het materiaal is niet duur.”