Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

De energieleverancier Greenchoice is beboet door het NMa. De reden hiertoe is dat de energieleverancier jarenlang geen eindafrekening hebben gestuurd aan de klanten die hun leveringsovereenkomst beëindigd hadden. Het gaat dan voornamelijk om klanten die geld terug zouden moeten krijgen. Greenchoice heeft hier een boete voor gekregen van 7,2 miljoen. Alle benadeelde partijen hebben alsnog hun geld terug gekregen. ‘Greenchoice maakt schoon schip, de NMa zal dit proces nauwlettend volgen om de betrouwbaarheid van deze leverancier in de toekomst te waarborgen’, aldus Peter Plug directeur van de Energiekamer NMa.

De NMa had onderzoek gedaan om er achter te komen of klanten die hun contract hadden beëindigd binnen 2 maanden een eindafrekening kregen in de periode 2005 tot maart 2011. Uit het onderzoek bleek dat 20 procent van deze mensen te laat of helemaal geen afrekening kregen. Klanten die specifiek vroegen naar de afrekening kregen hem wel thuisgestuurd, de groep die in die periode dat niet deden waren goed voor 8,6 miljoen euro.

De leverancier heeft een boete opgelegd gekregen van 7,2 miljoen en heeft ook alle gedupeerde hun geld gegeven, met rente. De directieleden hebben ook hun verantwoordelijkheid genomen en zijn afgetreden. Om te voorkomen dat een soortgelijke iets weer voorkomt bij de leverancier wordt er gewerkt aan een complianceprogramma. ‘Gelet op de getroffen maatregelen en de constructieve houding van Greenchoice tijdens het onderzoek, heeft de NMa er vertrouwen in dat Greenchoice als betrouwbare energieleverancier haar klanten kan bedienen’, zo meldt Plug.


Meer nieuws:

Meer nieuws