Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

Gisteren heeft de allereerste trein op zonne-energie een testrit gemaakt in België. De trein legde een afstand af tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen in Brecht. De energie die daarvoor nodig was, werd opgewekt door 16000 zonnepanelen. Deze 16000 zonnepanelen zijn geplaatst op een spoortunnel. Het uitrollen van het tapijt van zonnepanelen startte zowat een jaar geleden en is nu klaar. De 16000 panelen bestrijken een oppervlakte van liefst 50.000 m² en zouden per jaar zo’n 1000 huishoudens kunnen voorzien van stroom.

‘Voor het eerst wordt spoorinfrastructuur gebruikt om energie te produceren. Het mooie is dat we die energie meteen zelf hergebruiken voor zowel seininrichting, verlichting, stationverwarming als voor het treinverkeer zelf. De omschakeling van de groene energie gebeurt in het tractiestation Noorderdokken in de Antwerpse haven. Van daaruit wordt de elektriciteit verdeeld naar treinen en stations’, wijst ingenieur Jos Sannen naar de bedrading boven de trein. ‘Ieder jaar zullen dankzij deze Zonnetunnel zo’n 4.000 treinen volledig op zonne-energie rijden, of het equivlaent van één dag treinverkeer op ons volledige netwerk.’

Alle betrokken partijen investeerden samen 15,7 miljoen euro in het project. Net als alle andere gebruikers van zonnepanelen ontvangen ze groenestroomcertificaten en daarnaast ook nog eens een speciale subsidie van 1,75 miljoen euro van de Vlaamse overheid. ‘Wij zullen de opgewekte stroom onmiddellijk en integraal gebruiken voor eigen gebruik, en dus niet doorverkopen aan commerciële stroomleveranciers. Wij zijn en blijven de enige afnemer’, countert Jos Sannen van Infrabel mogelijke kritiek op misbruik van overheidstoelagen.

De trein reed volledig zoals was aangekondigd en op tijd. Voor de reiziger verandert er uiteraard niets, die merkt er zelfs helemaal niets van.


Meer nieuws:

Meer nieuws