Onafhankelijke informatie, tips en prijzen
Direct energie aanbiedingen vergelijken?

De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij in totaal voor 1 miljoen euro beboet. De NL Energie zou zich volgens de consumentenautoriteit schuldig hebben gemaakt aan misleidende telefonische verkoop. Dit zou gebeurd zijn in 2008 en 2009.

In die tijd werd er door de Nederlandse Energie Maatschappij op grote schaal consumenten benaderd om over te stappen naar het bedrijf. Daarbij zou het energiebedrijf zich niet hebben gehouden aan regels die gelden bij telemarketing. Zo werd aan het begin van het gesprek de naam van het bedrijf niet duidelijk genoemd. Ook werden de kosten het eventuele voordeel niet altijd juist door gecommuniceerd. “Consumenten werden zeer agressief benaderd”, zegt een woordvoerder van de Consumentenautoriteit.

Het NL Energie heeft bezwaar aangetekend tegen de boete. “De boete is onevenredig hoog”, zegt algemeen directeur Pieter Schoen. “Er is inderdaad te veel gebeld, maar daar zijn we op eigen initiatief mee gestopt. Het is vervelend dat we nu toch zo hard gestraft worden.”

De Consumentenautoriteit is blij dat de NL Energie op eigen initiatief is gestopt met de agressieve werving van klanten maar feit blijft dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan misleidende verkoop.


Meer nieuws:

Meer nieuws